Wauw......wat een reacties, echt geweldig!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Karin Riezebosch-Palland - WaarBenJij.nu Wauw......wat een reacties, echt geweldig!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Karin Riezebosch-Palland - WaarBenJij.nu

Wauw......wat een reacties, echt geweldig!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karin

15 Februari 2009 | Ghana, Tamale

Het is een hele opluchting nu ik de knoop heb doorgehakt om naar huis te gaan. Had het graag anders gezien, maar het is goed zo.

De laatste dagen had ik behoorlijk volgepland, soms iets te dat ik dingen moest laten. Het is hier erg warm en dan denk je dat je net zoveel in één dag kan doen dan in Nederland, maar dat gaat echt niet.

Donderdag heb ik afscheid genomen op het project. Ze waren allemaal erg verdrietig dat ik hun nu al moest verlaten. Heb er een feestje van gemaakt en ze op een flesje cola/sina/sprite getrakteerd, ze waren de koning te rijk. Ondertussen hebben we een beetje gerekend. Voornamelijk de tafels geoefend, das best grappig om te zien hoe hard ze moeten nadenken over een heel simpel sommetje. Ze hebben echt een laag niveau. Best lastig om ze wat bij te brengen, want ze spreken weinig Engels en de meeste zijn ook nog eens analfabeet. Gelukkig is er wel een Engelse leraar die een beetje fungeerd als tolk, verder doet hij niet zoveel, behalve mij bellen en sms-jes sturen, hahahaha.......Alle Ghanezen proberen natuurlijk een blanke aan de haak te slaan.

's Middags ben ik met Miriam en Sanne meegeweest, die geven voorlichting op scholen op gebied van aids, puberteit etc. Het was erg leuk om te zien hoe dat ging. Omdat ik heb getwijfeld om dit project ook te doen, vond ik het leuk om te zien hoe dat ging. Eén persoon moest een woord uitbeelden door middel van een tekening op het bord. Het woord dat uitgebeeld moest worden was "breastholder". De jongen tekenende een vrouw met borsten met een man ervoor die de handen onder de borsten hield, ja zo kun je het ook zien, hahahaha......
'
Heb 's avonds veel bezoek gehad, echt leuk dat mensen speciaal voor jou komen om afscheid te nemen.

Vrijdag ben ik weer even op de Kidz Active school geweest om te kijken hoe het ervoor staat met de overkapping van de speeltuin. Weer een aantal foto's gemaakt en genoten van de kids die aan het spelen waren. Ik had bellenblazers en ballonnen meegenomen en dat was ook erg leuk. Wat waren ze gek in de kop.
's Avonds had ik mijn afscheidsetentje bij Luxery. Pizza gegeten met heerlijke groenten erop, die krijg je namelijk amper hier, dus daar geniet je dan echt van. Het duurde alleen wel heel lang voordat iedereen wat te eten had, maar dat is Ghana. Na 2 uur wachten komen ze doodleuk vertellen dat ze bepaalde gerechten niet kunnen serveren, logisch toch?! Tijdens het etentje was er nog een vrijwilliger niet goed geworden en die is naar het ziekenhuis gebracht, dus dat was een beetje een vreemde afsluiting.

Zaterdagochtend ben ik samen met Nathan naar de compound (allemaal lemen hutjes bij elkaar) geweest. Heb een heleboel speelgoed en kleren uitgedeeld. Ik voelde me net Sinterklaas, heerlijk. Wat fantastisch om te zien hoe blij de kinderen zijn met hele kleine dingen. Ik kreeg er echt kippevel van. Ik had een soort van barbiepopje aan een meisje gegeven met knipjes en een spiegeltje erbij. Ze heeft eerst tien minuten vol verbazing naar het popje zitten kijken, voordat ze er mee ging spelen. Dat maakt een mens echt heel gelukkig. Mijn tas heb ik aan een meisje gegeven die altijd haar spullen in een vuilniszak mee naar school nam. En die was al een paar keer geknapt onderweg, dus dan lagen iedere keer haar boeken op de weg in het rode zand. Ook heb ik een aantal spullen verdeeld onder de vrijwilligers die het gaan gebruiken op hun projecten. Heb ze gevraagd om wel foto's ervan te nemen, wel zo leuk, had het natuurlijk het liefst zelf gebruikt.

's Avonds hadden we een uitgebreid diner en waren Hendrik en Mayke ook uitgenodigd. We kregen eerst gefrituurde aardappelen. Die hadden ze de dag ervoor al voor ons willen maken, maar toen waren ze vergeten dat we uit eten gingen. En samen hebben we gezellig pannekoeken gebakken. Dat was een hele leuke afsluiting.

Daarna hebben we nog een fotosessie gehouden. Echt vet lachen, grandma moest daarvoor zich eerst even in de zondagse jurk heisen en daarna mochten we beginnen. Ze kreeg er geen genoeg van, eerst buiten dan binnen, met kinderen, zonder kinderen, toen alleen haar enz....

Ps. de foto's zet ik erop als ik thuis ben, wel zo handig, want dat duurt een eeuwigheid.

  • 15 Februari 2009 - 17:12

    Léon En Ilona:

    Hé kanjer!
    We zullen je mooie verhalen missen, je hebt een schijftalent meid! Weet je dat ook weer ;-). Wat bijzonder om te ervaren dat je mensen blij kunt maken met zulke 'kleine' dingen he, geweldig is dat. Voor morgen alvast een goede vlucht gewenst en een heel fijn weerzien met William en je familie. Tot heel snel!

  • 15 Februari 2009 - 17:51

    Henry En Hennita:

    Goeie reis!!!

    Liefs Hen en Hen

  • 15 Februari 2009 - 18:26

    Roos:

    We kunnen niet wachten.......
    Take care, goede reis, and see you SOON!!
    Kus

  • 15 Februari 2009 - 18:59

    Karin Ellen:

    Een hele goede terugreis gewenst!
    liefs karin

  • 15 Februari 2009 - 19:10

    M@rit:

    Hejhej,
    Herkenbaar...dat uitdelen!
    Een hele goede reis terug en tot gauw.

    Knuffel van mij


  • 15 Februari 2009 - 20:51

    Nicole Ter Morsche:

    `Hey Karin

    Wat een misschien moeilijke maar moedige beslissing! Een hele goede vlucht!!

  • 15 Februari 2009 - 21:12

    Mamma:

    Tja, ook ik zal jouw geweldige verhalen missen, ik zat er elke keer weer naar uit te kijken, maarrrrr.... het wordt nog veel mooier, over 2 nachtjes kan ik jou weer in de armen sluiten, daar kijk ik nog veel meer naar uit!!

    Goeie reis en alvast een dikke knuffel!

  • 16 Februari 2009 - 08:40

    Veronique:

    Wat gaat het allemaal anders dan gedacht he? Fijn dat je een beslissing hebt genomen. Geeft dat weer een beetje rust.
    Goede terugreis gewenst.
    Tot gauw

    Groetjes de Rabsies

  • 16 Februari 2009 - 08:48

    Suus:

    tot gauw
    we hebben je wel gemist hoor maar ook wij zullen je geweldige verhalen missen
    veel liefs erik en suus

  • 16 Februari 2009 - 09:45

    Marion:

    hey karin,goede terugreis!!!!groetjes van ons

  • 16 Februari 2009 - 14:14

    Gerhalda:

    Hoi Karin,

    Goede reis terug naar huis!

    En veel sterkte gewenst.
    Maar wel fijn dat je dan weer bij je familie kan zijn!

    Groetjes Gerhalda

  • 16 Februari 2009 - 17:31

    Deborah:

    Wat heb je er een mooie afsluiting van gemaakt!
    Een hele goede reis naar huis, waar je je familie fijn in je armen kunt sluiten!

    Groetjes,
    Deborah

  • 16 Februari 2009 - 18:55

    Marielle:

    hoi karin, vandaag het laatste bericht uit ghana gelezen. Hoop dat je een goede vlucht hebt! Fijn dat je snel je familie weer kan zien!

  • 17 Februari 2009 - 16:03

    Erwin Schakelaar:

    Hey Karin,

    Veel sterkte toegewenst in de moeilijke periode voor jou, je moeder en de rest van de familie

    We zullen aan jullie denken !

    Liefs Erwin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Karin

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 73477

Voorgaande reizen:

03 Januari 2010 - 02 April 2010

Nepal, het dak van de wereld

16 Januari 2009 - 16 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: