Terug naar huis..... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Karin Riezebosch-Palland - WaarBenJij.nu Terug naar huis..... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Karin Riezebosch-Palland - WaarBenJij.nu

Terug naar huis.....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karin

12 Februari 2009 | Ghana, Tamale

De uitslag van afgelopen maandag van mijn moeder was niet best. Er zijn uitzaaingen gevonden op de lever en dit wordt echt een heel moeilijk verhaal. Genezing is eigenlijk niet mogelijk of er moet een heel groot wonder gebeuren.
De wereld stort echt in als je zoiets te horen krijgt. Ik heb er heel veel over gepraat met de andere vrijwilligers en die zijn er echt voor me, maar ik kan het hier geen plekje geven. Mijn energie is op, kan niet meer genieten van alle dingen die om me heen gebeuren, er gaat echt te veel langs me heen. Heb het echt geprobeerd, maar het lukt niet. Dus heb ik besloten om naar huis te komen, had het liever afgemaakt, maar heb echt de kracht er niet meer voor en de situatie is er gewoon echt niet naar.
En dan ligt Esther (mijn zusje) ook nog eens in het ziekenhuis met een heel zeer vervelende bacterie in haar rug. Ze moet zeker nog 6 weken in het ziekenhuis liggen, maar dat komt allemaal goed.

Ik kan terugkijken op een enorm leuke tijd hier in Ghana. Het land blijft me telkens weer verbazen. Ik ben echt een beroemdheid als ik op mijn fietsje door Tamale ga. Alle kinderen die langs de kant van de straat aan het spelen zijn roepen me na; salaminga, saliminga. Dat betekend; hey blanke. En dan zwaai ik terug, wel met rechts natuurlijk, want je linkerhand is onrein en gebruik je om je te wassen of je kont af te wegen.

Van de week was het zelfs zo dat er een kindje naast me kwam lopen en die wees naar mijn fles water. Ik dacht dat hij die wilde hebben, omdat hij dorst had. Dat was niet echt het geval, hij wou deze voor mij dragen. En heeft een stuk met me meegelopen, totdat hij bij zijn school was en toen kreeg ik de fles weer terug. Kinderen zijn hier gewoon om echt alles te doen voor een ouder persoon. Als ik bijna thuis ben en het laatste stukje loop, omdat de weg veel te hobbelig is, wordt ook heel vaak mijn fiets uit mijn handen genomen door een schattig kindje. Ze weten natuurlijk precies waar die blanke woont.
Ghanezen lijken echt allemaal op elkaar, heb mij ook al meerdere keren voorgesteld aan sommige personen, maar goed.

Grandma is echt overbezorgd. Gwenn (mijn huisgenootje sinds eergister) vertelde aan haar dat ze naar het zwembad geweest was. Toen had ze zoiets van weet je hoe vies dat zwembad is, heeft ze wel een beetje gelijk in, hahah.....Daar wordt je ziek van, maar toen ik vertelde dat we daarna onder een heerlijke douche gaan staan en ons inzepen met shampoo was het weer helemaal goed.
Ben er ook achter waarom mijn stokbrood dat ik 's ochtends krijg altijd even boven het vuur gehouden wordt. Dat is om alle bacterien te doden, duzzz....

Dit verhaal had ik gister al geschreven, maar nu pas geplaatst. Dit omdat de internetverbinding er drie keer mee opgehouden was en toen ik het wilde opslaan er niets gebeurde.

  • 12 Februari 2009 - 15:37

    Jenny:

    Kop op! Veel sterkte (nogmaals)We blijven hopen op een groot wonder.
    Liefs, Jenny

  • 12 Februari 2009 - 15:46

    Margreet:

    Heel veel sterkte. We leven met je mee.

  • 12 Februari 2009 - 15:46

    Sytske:

    Begrijpelijk dat je terugkomt....en ook zeker een sterke beslissing! Sterkte met alles!

  • 12 Februari 2009 - 15:54

    Hans En Elly:

    Heel begrijpelijk Karin.
    Onze gedachten waren ook veel bij jou, hoe lastig het allemaal voor jou en william moest zijn. Heel veel sterkte, goede reis terug en een behouden thuiskomst!
    Groeten van ons allemaal.

  • 12 Februari 2009 - 15:59

    Barry En Stefanie:

    Lieve Karin,

    Het is moeilijk dat je om deze redenen naar huis gaat, maar wel een heel begrijpelijke beslissing!
    We hopen voor jou dat het gauw maandag is en je naar huis kunt!
    Ook wij blijven hopen op een wonder! Sterkte de laatste dagen daar en tot gauw.
    Liefs Barry en Stefanie

  • 12 Februari 2009 - 16:00

    Hendrik En Mayke :

    Hee karin,

    We vinden het heel begrijpelijk dat je naar huis gaat maar hebben hier echt paar bijzondere weken met je gehad! We gaan er nog een paar leuke dagen van maken hiero!

    Dikke kus Hendrik en Mayke

  • 12 Februari 2009 - 16:28

    Tante Ina:

    Wat een moeilijke beslissing, Karin!
    Je had het allemaal zo anders gedacht hè.
    Wij blijven voor jullie bidden.

  • 12 Februari 2009 - 16:44

    Hester:

    hee ka,
    wat een zuur einde, maar zeer begrijpelijk dat je bij de mensen wil zijn die je lief zijn.
    heel veel sterkte de komende tijd en we hopen allemaal op een wonder!!
    liefs hester en jeroen

  • 12 Februari 2009 - 16:52

    Herman EnJanny:

    Heel veel sterkte en een goede terugreis gewenst.

  • 12 Februari 2009 - 17:09

    H3, B10e En Saïra:

    Hey Karin,

    We hebben veel aan je moeten denken de afgelopen tijd. Begrijpelijke keuze, we wensen je veel sterkte bij je terugkomst!

    Liefs, Hendrie, Bertine en Saïra

  • 12 Februari 2009 - 17:25

    Saskia En Dennis:

    He Kaatje.
    Heel erg dapper van je hoor!!Maar begrijpelijk ook erg moeilijk.
    Veel sterkte de komende tijd en we zien elkaar snel weer!
    Saskia en Dennis

  • 12 Februari 2009 - 17:48

    Saskia:

    Hey Karin,

    Wat een onwijs moeilijk moment, een beslissing die je enkel vanuit je gevoel kan nemen.
    Heel veel sterkte en goede terugreis!!

    Knuffel van Saskia

  • 12 Februari 2009 - 18:08

    Gerrard, Annemarieke:

    Hallo Karin,
    Veel sterkte. We wensen je een goede reis terug en alle steun in de tijd na je thuiskomst. Goed om te lezen dat je toch een goed gevoel aan Ghana hebt overgehouden.
    Groet, Gerrard en Annemarieke, Jorn.

  • 12 Februari 2009 - 18:13

    Anjetha:

    Pff, Karin.. weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Succes met de laatste dagen, en goede thuisreis.. en veel sterkte voor jou en je familie de komende tijd.

    Liefs

  • 12 Februari 2009 - 18:23

    Henry En Hennita:

    Hé meid, je hebt een moedige beslissing gemaakt. Ik wens je veel sterkte en een goede terugreis.

    Meid we denken aan jouw en je familie.

    Dikke x henry en hennita

  • 12 Februari 2009 - 19:25

    Frosien:

    Tjonge jonge wat krijg je ineens veel op je bord! Succes met afronden daar, en een goede reis naar huis gewenst.
    Groetjes, Isaac en Frosien

  • 12 Februari 2009 - 20:05

    Nicole Knevel:


    Hoi, Karin

    Wens je heel veel sterkte. In deze moeilijke tijd. Ik leef met je mee.

    Groetjes van : Nicole

  • 12 Februari 2009 - 20:09

    Geesje:

    Moeilijk ,maar voor mijn gevoel een goede beslissing.Zie uit naar je terugkomst,goede reis,zie je gauw
    Groetjes van Geesje

  • 12 Februari 2009 - 20:15

    Marcel, Sabine &kids:

    hallo Karin,

    wij wensen jullie veel sterkte en een goede terugreis en we spreken elkaar snel.

    xxx ons

  • 12 Februari 2009 - 20:20

    Deborah:

    Wat een verschrikkelijk nieuws!
    Heel veel sterkte voor jou en je familie!

    Groetjes,
    Deborah

  • 12 Februari 2009 - 20:47

    Fancy:

    Heej Karin..

    Een moeilijke beslissing, maar je hebt zeker de goede keuze gemaakt!
    Een goede reis terug en ik hoop dat de reis voorspoedig gaat zodat je snel je moeder (en natuurljk de rest van je familie + je aanstaande) in je armen kan nemen!!
    Sterkte!

    Liefs..

  • 12 Februari 2009 - 20:49

    Marielle:

    Hoi Karin,
    Pff...dit had ik niet verwacht toen ik mijn mail las, heel begrijpelijk dat je terugkomt naar huis! Goede terugreis & sterkte thuis en de laatste dagen in Ghana. Liefs Marielle

  • 12 Februari 2009 - 22:28

    Lubbert:

    Hoi Karin
    Ik vind het jammer dat je verhalenbundel bijna is afgelopen,want ik vind ze erg mooi geschreven.Maar ook ik denk dat het de beste beslissing is die je genomen hebt.Karin sterkte daar nog de komende dagen en een goede reis terug.
    Tot thuis.

  • 13 Februari 2009 - 05:20

    Léon En Ilona:

    Hey daar,
    Hou je haaks de laatste dagen daar en een goede reis terug. We zien je gauw en zullen er dan voor je zijn!

  • 13 Februari 2009 - 05:47

    Karin Ellen:

    Meis, wat erg dat de uitslag afgelopen maandag zo hard en naar uitviel.
    Begrijpelijk dat je liever nu in je eigen omgeving bent waar je bij je familie kunt zijn.
    Heel veel sterkte!!!!

    liefs karin

  • 13 Februari 2009 - 06:28

    Arie En Gerda:

    Moeilijke beslissing, meid! Maar wat zullen ze thuis blij zijn met je komst! We blijven bidden voor een wonder.
    Heel veel sterkte en een goede thuisreis!

  • 13 Februari 2009 - 07:12

    Hanneke:

    Wat een toestand allemaal. We hopen met jullie mee op dat wonder. Wie weethelpt het. Ik snap dat je terug komt. Maar hoop ook dat je toch voldoening en plezier hebt gehad daar.

    Strkte.....

  • 13 Februari 2009 - 08:01

    Gerjanne:

    Lieve Karin,
    Wat een verschrikkelijk bericht zeg. Begrijpelijk dat je naar huis komt. Onwijs veel sterkte toegewenst!!! Liefs, Gerjanne

  • 13 Februari 2009 - 08:22

    Ans Douwma:

    Verschrikkelijk in wat een situatie je bent belandt,heel veel sterkte,kracht en liefde de komende tijd.We leven met jullie mee.Ans

  • 13 Februari 2009 - 09:41

    Corina:

    Hey Karin,

    Heel veel sterkte voor jou en je familie!

    groetjes

    corina


  • 13 Februari 2009 - 09:51

    Freek En Miriam:

    Karin,

    heel veel sterkte de komende tijd voor jou en je familie, we hopen dat je weer veilig terugkomt en kracht vindt om je familie in deze moeilijke periode bij te staan. Jammer dat je deze droom nu niet af kunt maken.

    Veel sterkte,

    Groet,

    Miriam, Freek en Jonathan

  • 13 Februari 2009 - 12:17

    Harmke:

    hoi Karin,

    Goede terugreis toegewenst. Heel begrijpelijk dat je deze keuze maakt. We wensen je veel sterkte toe. We denken aan jou en William en je familie.
    Sterkte met alles.
    liefs Harmke

  • 13 Februari 2009 - 15:05

    Jitske:

    Heey karin

    Jammer voor je dat je droom nu niet helemaal uit komt. Maar natuurlijk heel erg begrijpelijk dat je in deze moeilijke, verdrietige tijd thuis wilt zijn.

    EEn goede reis naar huis en heel veel sterkte met je moeder en zusje. We denken aan jou en William en natuurlijk ook aan de rest van je familie.

    Groetjes Jitske

  • 13 Februari 2009 - 16:20

    Carline :

    Hoi Karin,

    Sanne ik willen jou en je familie heel veel sterkte wensen.
    Geniet van je laatste paar dagen hier in Tamale en geniet van je afscheidsetentje.
    Goede reis en nogmaals sterkte.

    Liefs Sanne en Carline

  • 13 Februari 2009 - 18:10

    Simon En Dineke:

    Ha nicht!
    Sjonge jonge, we leven en bidden met je mee. Een heel goede reis terug en heel veel sterkte. Goed om weer bij de mensen te zijn die je zo lief zijn! Waar kun je beter zijn.....

  • 13 Februari 2009 - 19:24

    Germa:

    He Karin.....

    Toch besloten om weer naar Nederland terug te gaan....Wat een moeilijke beslissing, zeg. Wel heel begrijpelijk. Als ik zo je berichtjes gelezen heb, zullen ze jou daar zeker gaan missen. Zon lieve spontane meid. Fijn dat je in elk geval terug kan kijken op een goede tijd in Ghana. De speeltuin is er!!!Heel veel suc6 met het afronden. Een voorspoedige reis gewenst en we leven met jullie mee, kun je eindelijk William en je familie in je armen nemen!!!Liefs Germa

  • 13 Februari 2009 - 20:08

    Karlijn:

    Hee nicht :)!
    Fijn dat je weer naar huis kan komen ondanks alles! Ook al had je je waarschijnlijk iets heel anders bij je Ghana-avontuur voor gesteld. Denk dat deze keus nu het beste voor jou&fam is :)

    Je verhalen zijn echt mooi om te lezen over de mensen&de wereld daar!

    Tot snel


  • 13 Februari 2009 - 22:19

    Nicolette:

    Hey Karin,

    goh... dat had ik niet verwacht...
    Marielle had het mij geschreven.
    ben dus meteen op het internet gegaan om je (en natuurlijk ook de rest van de familie) in ieder geval heel veel sterkte te wensen!
    hele mooie verhalen, en die fotos fantastisch....
    in ieder geval een mooi tijd om op terug te kijken!!! ook al kom je eerder terug als gedacht.
    Succes ik denk aan jullie!
    Goeiereis
    Liefs
    Nicolette

  • 13 Februari 2009 - 23:13

    Claudia:

    Hey Karin,

    Ontzettend balen dat ju nu naar huis moet, maar super fijn voor je familie dat je de knoop hebt doorgehakt, ik heb wel gemerkt dat iedereen erg opgelucht is dat je er dinsdag weer bent. Ben veel bij Esje en die heeft haar grote zus ook echt nodig, ik ga je volgende week zeker zien! Als ik al je verhalen lees dan is het een (te) korte reis geweest, met bijzondere herinneringen en die neemt niemand je meer af. Ik wens je een goede reis terug. Tot gauw!

    Liefs Claudia

  • 14 Februari 2009 - 09:44

    Richard Jansen:

    Hey Karin

    Ook ik heb met plezier je reisverslag gevolgd en hoop dat je met een goed gevoel terug kunt kijken op dit avontuur.
    Hou je haaks die laatste paar dagen, al is het logisch dat je vooral uitkijkt naar je thuisreis.
    Ik wens je veel kracht en sterkte de komende tijd.

    Goede reis maandag,
    Groetjes Richard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Karin

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 73481

Voorgaande reizen:

03 Januari 2010 - 02 April 2010

Nepal, het dak van de wereld

16 Januari 2009 - 16 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: