Het laatste sponsorgeld..... - Reisverslag uit Hasselt, Nederland van Karin Riezebosch-Palland - WaarBenJij.nu Het laatste sponsorgeld..... - Reisverslag uit Hasselt, Nederland van Karin Riezebosch-Palland - WaarBenJij.nu

Het laatste sponsorgeld.....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karin

20 Juli 2009 | Nederland, Hasselt

Het laatste sponsorgeld (870 euro) heb ik gedoneerd aan Koen, een vrijwilliger die nog in Ghana is. Hij is heel enthousiast bezig met de bouw van een bibliotheek. Hij was erg verrast door mijn bijdrage, hiermee kan hij gelukkig de hele bieb afmaken.

De bieb wordt gebouwd op een stuk grond van zijn 'oude' gastvader. Straks als het gebouw klaar is zal deze voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Er is op het moment al een bieb-in-het klein in een van de compounds, zodat ze al kunnen wennen aan het uitleensysteem. De mini-bieb wordt al druk bezocht en is al een groot succes.

Daarnaast is er een project uitgewerkt door twee vrijwilligers wat ook in de bibliotheek zal plaatsvinden. Zij hebben het concept van BSO (Buitenschoolse Opvang) uit Nederland gebruikt om kinderen na school extra ondersteuning te bieden. Aan vier groepen kinderen worden lesjes gegeven door vrijwilligers van VrijwilligAfrika. Elke groep komt twee keer per week voor 1,5 uur in de bibliotheek voor verschillende activiteiten. De boeken uit de bibliotheek komen hiervoor natuurlijk goed van pas.

Ten slotte zijn ze nog bezig om in de avonden cursussen en lessen te geven aan de volwassenen uit de omliggende compounds. Veel oudere mensen kunnen niet of nauwelijks lezen, met die avondscholing willen we de community dan meer aan het lezen krijgen. De uitwerking van dit project hangt nog een beetje af van het success van de BSO.

De bibliotheek zal dagelijks bemand worden door de mensen uit de compound. Op vrijwillige basis zullen twee jongens (Fuseini en Latif) de bibliotheek draaiende houden. Ze zijn op het moment ook heel erg betrokken bij de bouw en de projecten.

Omdat Engelstalige boeken heel schaars zijn in Ghana worden er als het goed is een hele lading boeken naar Ghana verscheept. Dit is nog een hele klus omdat voor elkaar te krijgen. De regering doet iedere keer toezeggingen, maar er wordt nog niet echt wat geregeld, erg frustrerend, lijkt mij. Hopelijk gaat het allemaal lukken, want een bieb zonder boeken is niet echt handig, hahaha....

Ben blij dat ik op deze manier nog een project heb kunnen steunen. Had natuurlijk liever zelf iets opgezet, maar goed dat is helaas allemaal anders gelopen. Ben in ieder geval wel trots dat ik in Ghana geweest ben en dat ik een klein steentje heb kunnen bijdragen aan de projecten daar.

Voor meer informatie over de vorderingen van de bouw van de bieb kunnen julie terecht op www.koeninghana.waarbenjij.nu

• 20 Juli 2009 - 11:53

Papa:

goed gedaan hoor we zijn trots op jou

• 20 Juli 2009 - 15:12

Astrid:

Hoop dat de mensen daar, mede door jou inzet, meer kansen zullen krijgen voor de toekomst. En aan jou heeft het niet gelegen. Je hebt meer dan je best gedaan. Ook in ben vanaf het begin enorm trots geweest dat "mijn nichtje" haar steentje bij wilde dragen om het leven van onze medemens in Afrika een beetje aangenamer te maken. Top dat je het zo hebt afgerond en dat je het overgebleven bedrag ten goede laat komen aan iets waar je zelf vertrouwen in hebt.
    Klasse. Ik heb veel bewondering voor je...

• 20 Juli 2009 - 17:56

Nicole Knevel:

Hoi, Karin

Leuk , om nog wat van je verslag te lezen. Super dat je in Ghana bent geweest. Ook ik volgde ieder reis verslag van je.