Geweldig wat een land...... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Karin Riezebosch-Palland - WaarBenJij.nu Geweldig wat een land...... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Karin Riezebosch-Palland - WaarBenJij.nu

Geweldig wat een land......

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karin

20 Januari 2009 | Ghana, Tamale

Eindelijk even tijd om een bericht achter te laten, jaja...heb het druk, hahahaha......Vrijdag zijn we aangekomen in Accra en Alex stond ons netjes op te wachten. Al onze spullen zijn in de taxi gegooid en gingen richting ons hotel, nou ja, dat is een groot woord, maar we hadden gewoon een werkende douche met toilet, dus helemaal fijn. De hele vering was verrot van de taxi, dus de wielkassen schuurden over de banden heen, dat kan niet goed zijn, maar ze reden wel door. Halverwege stopten we nog even om een koffer voorin te zetten en wij (Evelien en ik) kregen een backpack over ons heen. De rest van de vrijwilligers sliep bij Alex thuis, maar had niet meer genoeg ruimte voor ons, dus vandaar dat wij in een hotel zaten.

De volgende dag zijn we Accra ingegaan en we vonden het heel vreemd om zo over de markt te lopen. Echt de enige blanke mensen en we werden ook behoorlijk nagekeken. Ook zaten ze telkens aan mijn arm, heel vreemd. En de Ghanezen sissen naar je als ze je aandacht willen, dus het was een gesis van heb ik jouw daar.

Zondag hebben we de hele dag in de bus gezeten. Het is mij heel erg meegevallen, want de weg van Accra naar Tamale is goed geasfalteerd. Had me helemaal ingesteld op enorme hobbelwegen, maar dat viel mee. Onderweg was er veel te zien, Ghana is een mooi groen land, tenminste waar de weg langsging in ieder geval. We werden bij de bushalte door Bash en Mutella opgehaald. Mutella zal voor de komende dagen onze gids zijn.

Gister is ons introductieprogramma begonnen. We zijn in totaal met 6 vrijwilligers en het is ontzettend gezellig met elkaar. We slapen tot vrijdag met z'n allen in hetzelfde guesthouse en ik deel de kamer samen met Evelien. Gister hebben we een fiets gekregen en zijn we naar het kantoor van Vrijwillig Afrika gefietst waar Marij ons het een en ander heeft verteld over het land, de mensen, gewoontes etc. Daarna heeft Mutella ons Tamale laten zien. Hij heeft ons wat restaurantjes laten zien, het postkantoor, de bank, supermarkt etc.

Vandaag zijn we eerst bij Marij langs gegaan om het gastgezin te betalen. Ik kom bij oma, het is een oude vrouw met een paar kinderen die wat ouder zijn (jaartje of 10), geen idee van wie die kinderen dan zijn, maar dat ga ik uitvinden. Ze is enorm gelovig en heel erg zorgzaam. Ze heeft zelfs een echte wc als ik het goed heb begrepen, dus ik zit helemaal gebeiteld. De eerste keer dat ik in een gat moest plassen ging het al mis en had ik mijn broek nat, ben daar echt niet handig in. Ik zal 7 weken in dit gastgezin blijven en dan zal ik naar het traditionele dorpje gaan. Vanochtend met z'n allen naar de Kidz Active school gefietst. Toen we aankwamen waren de kinderen buiten aan het spelen, wat een vrolijke kids, geweldig. De fiets werd door een kind aangenomen en parkeerde deze netjes in de schaduw en kwam terug met het sleuteltje. Toen we de klas binnenkwamen gingen alle kinderen staan, zoals je dat ook altijd op tv ziet, wat leuk en in koor wordt er gevraagd hoe het met je gaat. In een van de klaslokalen stond achterin de klas de speeltoestellen, wat gaaf. Het zijn hele mooie gekleurde toestellen, deze zullen snel geplaatst worden. Yvonne (van haar is de stichting Kidz Active) is op het moment ook in Ghana, dus dat is wel fijn want zij is hier nog twee weken en dan wil ze de speeltuin hebben staan.
Vorig jaar werd de Africa cup in Ghana gehouden en daarvoor is er een enorm modern stadion gebouwd. Hier zijn we wezen kijken, wat een luxe ding echt ongelovelijk. Het is door 450 Chinezen gebouwd en het stond binnen het jaar.

Tot nu toe valt het eten echt heel erg mee, vond alles nog lekker. We hebben een druk introductieprogramma en ben blij dat ik vanmiddag eindelijk een bericht voor jullie kan achterlaten. Ik heb het idee dat ik mij echt helemaal thuis ga voelen, vind het hier geweldig. Het is hier heerlijk weer, geen idee eigenlijk hoe warm, maar het is goed te doen. Zie echt vreemde dingen. Zo zag ik vanmiddag een meisje fietsen die kauwgom achter haar oor had geplakt, denk dat ze dat later gewoon weer in de mond doet, maar dat ze er even zat van was, hahahaha....O ja, gister zat een Ghanees mij zo na te kijken, omdat ik blank ben dat hij tegen een paaltje aanfietse en met fiets en al op de grond lag.

Mijn Ghanese nummer is: 00233 241883799 Bel of sms me gerust het kost mij (bijna) niets en vind het hartstikke leuk.

Ook kan ik post ontvangen, kan ik mijn kamer straks mee opvrolijken:
PO box 2543
Tamale Northern Region

  • 20 Januari 2009 - 16:11

    Nicole Ter Morsche:

    Karin!

    Wat goed om wat van je te horen uit het verre Ghana! Ik ga je verhalen goed bijhouden! Ik beloof niet altijd te antwoorden maar ik hou ze zeker met lezen bij!

    Heel erg veel succes daar en geniet van deze ontzettend bijzondere ervaring!

    Groetjes Nicole

  • 20 Januari 2009 - 16:22

    Mamma:

    Hee ssssssssss,

    Jouw bericht komt net binnen bij mij op de mail,meteen maar reageren, leuk!! Het meeste had ik gister al van je gehoord, ben echt trots op je!! Kun je ook gebruik maken van Skype?
    Goeie tip voor kauwgumeters: plak jouw kauwgum achter de oren ipv. onder de stoelen!

  • 20 Januari 2009 - 16:31

    Gerjanne:

    Fijn dat je het nu al zo naar je zin hebt! Onwijs veel succes en plezier toegewenst!!! Liefs, Gerjanne

  • 20 Januari 2009 - 17:04

    Hans & Elly:

    Hoi Karin,

    Leuk om je verhaal even te lezen. Had je de camera aanstaan toen die man tegen een paaltje aan fietste? Kan je goed geld mee verdienen voor het goede doel misschien!! Heel veel succes daar in het verre Ghana.
    Groeten van ons,
    Anne, Robin ,Lotte, Mark
    Hans & Elly.

  • 20 Januari 2009 - 17:09

    Jessica:

    Hé lieverd,

    Wat fijn dat je zo goed bent ontvangen en dat je je nu al thuis voelt! Haha, en nu al indruk gemaakt op die Ghanees. Zie het helemaal voor me met die fiets tegen die paal!!!
    Veel plezier en groetjes aan Evelien.

    Dikke kus
    Jes

  • 20 Januari 2009 - 17:49

    Leon En Ilona:

    Hé schoonzus!
    Heerlijk wat een enthousiasme! Ik zou zo naar je toe willen vliegen, geweldig klinkt het! Het eten valt mee én je hebt een wc, wat wil je nog meer?! Geniet er heerlijk van en ik bel je zeker een keer,
    Liefs uit Zwollywood!

  • 20 Januari 2009 - 20:34

    Astrid:

    Goed te horen dat je eerste indruk zo positief is. Hoop dat deze trend zich doorzet en dat je hele verblijf daar een groot succes zal worden!
    Je weet niet hoe warm het daar is; ik heb die info wel. Het is hier 4 graden. Wellicht dat jij er een nulletje achter kan plakken...
    Alle goeds en maak en geniet van alles.
    We zijn nu al trots op je!
    Astrid en een hartelijke groet van de rest van de familie...


  • 21 Januari 2009 - 05:14

    Karin Ellen:

    Zat al met smart op een bericht te wachten hahahahah. Gelukkig dat je het daar naar je zin hebt en het zo druk hebt.
    Ik ben benieuwd naar hoe je het zal vinden bij oma.

  • 21 Januari 2009 - 06:42

    Hey Karin:

    Wat een gaaf verhaal. Nu al en je bent er pas net. Heel veel plezier!

    Liefs Kim

  • 21 Januari 2009 - 06:43

    Kim:

    Goh, die nieuwerwetse dingen ook allemaal. Vul ik bij 'Naam' gewoon de aanhef in.... goedemorgen...

    Enjoy!

    Kus

  • 21 Januari 2009 - 08:04

    Arie En Gerda:

    Hoi Karin!

    Wat fijn dat je je nu al thuis gaat voelen daar. Dat aanraken aan de arm deden ze ook bij Debora in India. We wensen je heel veel suc6 en geniet van alle "vreemde" dingen!

  • 21 Januari 2009 - 10:49

    Barry En Stefanie:

    Hey Karin,

    Wat fijn dat het allemaal zo leuk is en mee valt. Geniet van alle bijzondere dingen die gebeuren en maak er wat moois van!
    We zijn trots en hebben bewondering voor de dingen die je doet!

    Veel liefs,
    Barry en Stefanie

  • 21 Januari 2009 - 10:57

    Arno, Elize En Logan:

    Hey Buurvrouw,

    Net even je lange verhaal gelezen.
    Wat leuk dat alles naar het zin is in Ghana.
    Krijg je daar nog wat mee van het nieuws in de wereld?, want ik hou je zo op de hoogte hoor !
    hahaha
    Zo is Obama ingezworen en struikelde die over zijn woorden en hebben Geer en Goor hun ruzie nog steeds niet bij gelegt. Rachel Hazes heeft een nieuwe Lover en Erben Wennermars heeft nog last van een blessure en schaatst voorlopig effe niet.
    De blauwe kliko dag werd een beetje een fiasco.
    Sommigen hadden hem woensdag al aan de weg staan en hij werd bij ons pas op donderdag geleegd. Een beetje raar dus. Nou verder geen nieuws uut Hasselt en omstreken.

    Groetjes je Buurtjes no 30

  • 21 Januari 2009 - 10:59

    Fancy:

    Heej Karin!!

    Wat leuk om dit zo te lezen.. haha, dus ze vallen al van de fiets als je zien?!? Komisch..
    Je hebt hem toch hopelijk wel even recht op geholpen.. ;-)
    Leuk om te horen dat je het er naar je zin hebt.. Veel plezier en succes daar!

    Liefs..

  • 21 Januari 2009 - 13:27

    Hester:

    dat klinkt geweldig!!
    geniet lekker en ik kijk uit naar je volgende verhaal!!

  • 21 Januari 2009 - 16:41

    Jenette:

    Wat geweldig dat je het zo goed naar je zin hebt en gelukkig ben je ook weer beter. hoop dat je een super mooie tijd daar hebt en we zullen je zeker volgen liefs johan&jenette en de rest

  • 21 Januari 2009 - 20:07

    Henry En Hennita:

    Leuk om wat van je te horen. Zo te lezen ga je gauw je draai vinden. We wensen je heel veel succes en plezier toe!

    Gr. Henry en Hennita

  • 22 Januari 2009 - 09:38

    Jolande:

    Heey Karin!

    Wat een leuk verhaal! mooi dat je het zo naar je zin hebt! Geniet ervan!

    Groetjes Jolande

  • 22 Januari 2009 - 19:28

    Paulien:

    He Karin,

    Super dat je het zo naar je zin hebt!! Geniet ervan!!!
    X Paulien

  • 23 Januari 2009 - 16:10

    Dennis En Saskia:

    Hoi Ka!
    Super dat je het zo naar je zin hebt!!!
    Beter kan het toch bijna niet, lieve mensen, mooi weer en een mooi land en jullie gaan het daar nog beter maken voor die mensen!!Nou hoop dat je nog super veel plezier hebt, succes!! Gr. Dennis en Saskia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Karin

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 73483

Voorgaande reizen:

03 Januari 2010 - 02 April 2010

Nepal, het dak van de wereld

16 Januari 2009 - 16 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: