Mijn gastgezin - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Karin Riezebosch-Palland - WaarBenJij.nu Mijn gastgezin - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Karin Riezebosch-Palland - WaarBenJij.nu

Mijn gastgezin

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karin

22 Januari 2009 | Ghana, Tamale

Wat super gaaf dat jullie al zoveel berichtjes hebben geplaatst. Echt leuk om te lezen!

Gister was het zover dat we naar onze gastgezinnen werden gebracht. Ik was echt enorm nerveus. Tot nu toe hebben we de hele tijd met z'n zessen opgetrokken en het was super gezellig, echt een leuke groep vrijwilligers. Maar je weet natuurlijk niet wat je allemaal te wachten staat op je nieuwe stekkie, dus vandaar. Mijn hele hebben en houden werd in de auto gegooid. Eerst de fiets en daarboven op de backpack, want een fietsendrager had de taxichauffeur niet. Ik zit aan de andere kant van de stad ten opzichte van het Kidz Active kantoor, maar dat geeft niets. Moet gewoon wat verder fietsen, goed voor de beenspieren, hahaha.......

Katoemi stond mij op te wachten, ze is het nichtje van grandma. Heb de spullen op mijn kamer gezet. De badkamer bekeken, er is echt een wc hij spoelt alleen niet door, want de stortbak is stuk. Dus er staat een emmer water naast om door te spoelen. Buiten op de binnenplaats hebben ze een kraan, dus daar haalt Katoemi het water voor mij. Verder is er een mooi bad met een douchekraan die nog in de verpakking zit omdat deze niet aangesloten is op de waterleiding, heel apart allemaal. Ik krijg per dag 1 emmer koud water om mij te wassen, das dus best even behelpen. Mijn kamer is best okay, er staan een paar kastjes met rare gehaakte kleedjes erop, twee stoelen, een twijfelaar en een fan. Heb ook gewoon electriciteit, dus helemaal fijn.
Na alles een beetje geinstalleerd te hebben op mijn kamer en de klamboe te hebben opgehangen werd ik opgehaald door Bash (werkt voor Kidz Active). De weg in Tamale is echt nog abracadabra voor mij. Het lijkt namelijk allemaal op elkaar vind ik. Het zal wel even duren voordat ik echt de weg zal weten, dus vandaar dat Bash had voorgesteld mij te halen. Achterop zijn brommer heeft hij nog even de weg uitgelegd naar kantoor en de stad vanaf mijn gastgezin. Het gaf wel een fijn gevoel dat hij dat deed. Kan hem altijd bellen als ik wat heb. Hij heeft zelfs twee telefoons, dus dat komt helemaal goed. Het valt mij trouwens op dat heel veel Ghanezen toch een telefoon.

We hebben in een compound, dat is een dorpje met lemen hutjes een demonstratie fufu maken gekregen. Was echt leuk om te zien. Fufu is gemaakt van yam (soort aardappel), deze yam wordt gekookt en dan gestampt totdat het een grote kleverige klont aardappelmaal wordt. Daarbij eten ze een sausje. Ze hadden pindasaus gemaakt en tomatensaus. We moesten natuurlijk met de handen eten dat was best lachen. Je mag alleen je rechterhand gebruiken, want de linkerhand is voor het wassen en om je billen mee af te vegen. Het is allemaal heel anders dan wij in Nederland gewent zijn. Het eten viel mij reuze mee. Wat ik wel heel erg vond is dat er onwijs veel kinderen om ons heen stonden te kijken hoe wij gezellig met z'n allen aan het eten waren, echt verschikkelijk. We mochten ze niet wat geven, want dan is het einde zoek, want dan heb je ineens het halve dorp naast je staan. Heel veel kinderen hebben hier enorme opgezette buikjes. Dit komt door het eenzijdige voedsel en vitamine gebrek. Ze hebben niet echt honger dus, maar het is wel heel naar om te zien. Tuurlijk zijn er wel tijden van honger hier wanneer er bijvoorbeeld heel veel regen valt en alle oogst verloren gaat, maar dat is gelukkig nu niet het geval.
Na het eten hebben we nog wat gedronken in de Jungle bar, daarna maar snel naar huis, want anders slaapt grandma, die heb ik namelijk nog niet ontmoet omdat ze werken was. Wat een geweldig mens, ze ontving mij met open armen en moest haar een dikke knuffel geven. Het is een echte big mama, ga mij hier vast thuis voelen. Ze vroeg gelijk of ik al heimwee had en had zelf hele verhalen over haar familie en de fotoboeken kwamen al tevoorschijn.
Vanochtend heeft grandma mij met Katoemi naar de apotheek gestuurd, want ze vond dat ik teveel aan het hoesten was. Dat klopt ook wel en mijn keelpastilles waren ook op, dus ben maar meegegaan. Heb nieuwe keelpastilles gekregen, maar ze wilden mij ook antibiotica geven. Beetje overdreven, maar ze willen natuurlijk geld verdienen.

Grandma bleef vandaag ook thuis, want het was veel te koud om naar haar werk te gaan. Ja das al een reden om thuis te blijven, wat een giller. Het is inderdaad wel wat frisser en er staat best een windje, maar om daarvoor thuis te blijven?! Ze geeft les op een school, waarschijnlijk zitten vandaag de kinderen gewoon in de klas zonder leraar. Heel vreemd, maar de kinderen blijven wel wachten op een leraar, best zielig als er niemand komt die dag.

Vanochtend bij de Kidz Active school geweest. De speeltuin is al besteld en wordt op het moment in elkaar gelast. Er staan ook al een aantal toestellen bij de school, maar er worden er nog meer gemaakt. Weet niet meer of ik het al verteld heb, maar er moet een dak boven de speeltuin komen anders zullen ze het niet gebruiken, omdat het ijzer dan super heet wordt en de kinderen dan hun billen verbranden. Dus Yvonne vroeg of ik daar nog geld voor had om het af te maken. Ze had een afspraak met de aannemer, dus vroeg of ik ook kon komen. Zij heeft behoorlijk lopen onderhandelen voor het dak. Hij vroeg in eerste instantie 6000 euro, maar dat was echt belachelijk. Uiteindelijk moet het 850 euro kosten. Er wordt dan een dak en vloer met een hek geplaatst, ben benieuwd. Hij was gister zelfs al boos weggegaan bij haar, maar gelukkig wilde hij wel weer praten en als het goed is gaan ze morgen beginnen met het dak. Ik ben echt heel benieuwd, want het kan zo weer uitgesteld worden, het blijft Ghana natuurlijk. Yvonne heeft hem in ieder geval alvast 250 euro betaald, zodat hij materialen kan kopen.

Ik ga proberen de weg naar mijn gastgezin te vinden, spannend.

  • 23 Januari 2009 - 16:24

    Roos:

    Hahahahaha.. dat is nu jammer. Jij helemaal blij met de ''echte'' WC...
    Weer blij gemaakt met een dode mus! :P
    Blij dat het je goed gaat daar! :D Missen je wel hoor!

    Kusssssss

  • 23 Januari 2009 - 16:43

    Sytske:

    Wauw, Karin....wat 'n belevenissen al! Helemaal geweldig om te lezen! Geniet 'r enorm van & ik ga ál je berichten volgen! :-)
    groetjes Sytske

  • 23 Januari 2009 - 16:43

    Nicole Ter Morsche:

    Hay Karin,

    Wat een prachtig uitgebreid verhaal weer, ontzettend leuk om je verhalen te lezen!
    Even blij met je WC, blijkt hij niet door te trekken, hahaha waar emmers water al niet goed voor zijn :P we zijn eigenlijk ook gewoon verwend in NL.

    Heel erg veel succes verder in Ghana,

    Groetjes Nicole

  • 23 Januari 2009 - 17:38

    Jessica:

    Ha leukerd!
    Krijg je de keutels wel weggespoeld met het water dan? Hmmm, heerlijk van die drijvende poepjes. Haha!
    Had er echt niet over nagedacht dat er inderdaad ook een dak boven moest. Maar vrij logisch. Verbrande billetjes kan niet de bedoeling zijn! En dan heb je gelijk een goed doel voor de rest van het loterijgeld toch?!
    Lieverd, geniet lekker. Goed om te lezen dat je je daar welkom voelt. Ik zal binnenkort eens bij die kerel van je kijken of hij het huis nog heeft staan.... Doet skype het trouwens of heb ik toch weer zitten prutsen?? Hoop het, kan je Willie af en toe lekker zien!
    Dikke kus! Jes

  • 23 Januari 2009 - 18:30

    Saskia :

    Daaag lekker ding!

    Ik zie je daar al helemaal staan, kijkend naar die ene emmer met koud water......, waar je het dan de hele dag maar mee moet doen!!

    En dan achterop die brommer!! Hilarisch! Kun je dat niet door iemand laten vastleggen (op foto)? Haha,zou je ons veel plezier mee doen!

    Nou we vinden je een echte bikkel hoor! We zijn reuze benieuwd naar je volgende verhalen!

    Dikke knuffels van ons allemaal!

  • 23 Januari 2009 - 18:39

    Bettine:

    Hey Karin,
    wat super om te lezen allemaal. Je schrijft erg leuk!!!!
    Succes daar verder en geniet ervan! Groetjes uit Hasselt

  • 24 Januari 2009 - 05:45

    Karin Ellen:

    Zooooo dat noem ik nog eens onderhandelen met een aannemer......Heb je goed opgelet?? (kan je kijken of het in Nederland ook werkt ;).
    liefs karin

  • 24 Januari 2009 - 06:24

    Arie En Gerda:

    Hey Karin!

    Back to basics dus voor wat betreft wc en douche...
    Gelukkig is grandma een lieverd die ook een beetje over je gezondheid waakt!
    Benieuwd hoe het afloopt met de overkapping!

  • 24 Januari 2009 - 07:16

    Gerrard Kidv:

    Hallo Karin,
    Wat een verhalen! Mooi dat het goed gaat daar. Ook prima aannemers daar in Ghana zo te lezen ....
    Veel succes met alles wat je doet!
    De groeten,
    Gerrard, Annemarieke, Jorn

  • 24 Januari 2009 - 12:29

    Henriëtte:

    Hai Karin,

    Wat n geweldige belevenissen!! Echt interessant en leuk om te lezen.
    Succes met alles en genietse!
    Liefs, Henriëtte

  • 24 Januari 2009 - 18:08

    Veronique:

    Wat fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen en alles tot nu toe goed gaat.
    Ik wens je nog veel succes en hoe lang is het eigenlijk fietsen. 10 minuten, half uurtje? Nou in ieder geval ik vind het geweldig wat je doet!

    Groetjes van Veronique

  • 24 Januari 2009 - 18:56

    Alice:

    Hoi Karin,

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Hoe is het met de verkoudheid, of is deze inmiddels over gegaan.
    Hoe warm is het daar eigenlijk.
    Hier ongeveer 8 graden.
    Inmiddels is het al weer zaterdag en iedereen is weer uitgevlogen.
    Elselien is inmiddels al een week op haar nieuwe stageadres bij een vakfotograaf in Zwolle en Martin gaat morgen al weer naar Groningen, een dagje eerder dan normaal want anders moet hij maandagochtend wel heeeeeelll vroeg op pad. Albert werkt nu ook bij de nieuwe baas in Ommen en bij mij op kantoor is het op dit moment nogal druk, we wissen onze stagiare, gelukkig komt er volgende week weer een nieuw meisje.
    Met opa en oma gaat het ook goed. Groetjes van ons allemaal,
    dikke kus, Alice

  • 25 Januari 2009 - 15:01

    Nicole Knevel:

    Hoi, Karin.

    Kijk regelmatig op je site. Echt leuk zeg.
    Zo kan ik je een beetje volgen in het verre land.

    Groetjes van : Nicole Knevel uit Epe

  • 25 Januari 2009 - 17:17

    Nicole/sandra/marisk:

    wat ontzettend fijn dat je het naar je zin hebt. het is leuk voor ons om je berichtjes te lezen. zo komen we de zondagavond nog eens door met wel 13 gasten in het hotel.geniet van alles wat op je pad komt. tot schrijfs. liefs mariska, sandra en nicole

  • 25 Januari 2009 - 20:13

    Marielle:

    Hoi Karin, fijn dat je zo goed terecht gekomen bent. Ik ben erg benieuwd naar alle verhalen die gaan volgen en zal je website regelmatig bekijken. Groetjes Marielle

  • 26 Januari 2009 - 13:06

    Harmke:

    Wat een berg leesvoer. Wel leuk om het allemaal te lezen en wat beleef je dan al veel in zo'n korte tijd. Fijn dat je je er thuis voelt en dat je dan toch je eigen plekkie hebt. Blijf er heerlijk van genieten en we wensen je natuurlijk veel succes met het fietsen (haha)...
    liefs van Erik, Harmke en Olaf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Karin

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 73483

Voorgaande reizen:

03 Januari 2010 - 02 April 2010

Nepal, het dak van de wereld

16 Januari 2009 - 16 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: