Mijn eerste werkdag...... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Karin Riezebosch-Palland - WaarBenJij.nu Mijn eerste werkdag...... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Karin Riezebosch-Palland - WaarBenJij.nu

Mijn eerste werkdag......

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karin

26 Januari 2009 | Ghana, Tamale

Afgelopen weekend was echt super gezellig. Heb veel met de andere vrijwilligers opgetrokken. We hebben heerlijk over de markt gelopen, wat echt een belevenis is. Onwijs veel marktkraampjes met van alles en nog wat. Echt alles is hier bijna wel te koop, je moet alleen eventjes zoeken en afdingen natuurlijk. Er worden ook gewoon hele koeien midden op de markt geslacht op houten werkbanken. En de kippen en geiten lopen echt overal tussendoor. Verder zijn er veel eetstalletjes, maar daar waag ik mij niet aan. Grandma had me daar ook al echt voor gewaarschuwd, die is echt overbezorgd. Fruit haal ik wel gewoon op de markt, maar dan blijf ik erbij staan als ze het aan stukken snijden.

Zondag lekker naar het zwembad geweest, wat was dat fijn. Lekker ploeteren in het water, daar zal ik echt wel vaker te vinden zijn en ze hebben een douche die heb ik thuis niet. Je kunt hier echt niet schoon blijven. In no-time ben je helemaal rood van het stof van de wegen, maar goed. Als ik thuis kom wordt ik gelijk doorgestuurd naar de badkamer (lees; washok) door grandma, das wel grappig. Ik dacht echt dat ik maar 1 emmer per dag had, maar dat is er eentje per wasbeurt, verkeerd begrepen dus. De eerste keer dat ik mijn haar ging wassen heb ik echt een poos voor die emmer gestaan van hoe gaan we dit aanpakken. Ik op mijn knieen voor de emmer en mijn haar erin gedrukt, daarna shampoo erin en weer mijn hoofd in de emmer gedrukt om het haar uit te spoelen. Dus de douche in het zwembad is echt een uitvinding, hahaha......

Vanochtend ben ik samen met Hendrik naar ons project gegaan. Er zijn twee projecten, dus eerst bij de ene gekeken, maar daar was nog niemand te bekennen. Op naar het andere project daar hebben we eventjes gewacht en toen kwam Bash eraan. Die hadden we namelijk gebeld wat nu de bedoeling was. Omdat er twee projecten zijn gaan we 's ochtends van 09.00-11.00 op het ene project werken en 's middags van 12.00-14.00u op het andere project. Binnenkort komen er nog twee vrijwilligers bij en dan kunnen we hen een beetje duidelijk maken wat de bedoeling is. Jammer genoeg zit er nu op beide projecten geen vrijwilliger, dus we moeten zelf een beetje gaan uitvinden wat de bedoeling is. Op het kantoor van Vrijwillig Afrika moeten nog wat verslagen staan over het project. Er is mij namelijk nog niet echt duidelijk wat er moet gaan gebeuren, maar we zien het wel. Eventjes later kwam El Hassan, hij is de "boss" en was helemaal verrast dat we er waren, terwijl ik hem woensdag al had gezien en gezegd dat we maandag zouden beginnen. We moesten morgen maar weer komen, want er moest eerst even schoongemaakt worden. Dat was inderdaad wel nodig, want als je binnenkwam sloeg het je al op de longen. We wilden wel helpen, maar dat was echt niet de bedoeling, we werden zelfs uitgelachen. Ze zien de blanken echt als meerdere, daar heb ik echt nog wel moeite mee. Ook in huis is dat zo. Ik eet bijvoorbeeld alleen aan tafel, daarmee willen ze aangeven dat ze respect hebben voor je. Maar het is echt super ongezellig. Ook doen de kinderen echt alles voor mij. Als ik thuis kom wordt de fiets uit mijn handen gepakt en zij zetten deze op de plek en als ik buiten kom kijken bij het eten koken staat er gelijk iemand op, zodat ik kan zitten. Het is echt de cultuur hier, maar moet er heel erg aan wennen.

Ook ben ik weer even bij de Kidz Active school geweest. Even gekeken hoever ze zijn met de overkapping voor de speeltuin. Er staat nu een geraamte, maar die is nog erg gammel. Het geraamte is al voor de tweede keer geplaatst zelfs, want de eerste was veel te klein. Ze zullen wel gedacht hebben zo wat materiaal uit te sparen, maar daar trappen we natuurlijk niet in, hahaha....Yvonne had duidelijk aangegeven hoe groot die moest worden, dus vandaar dat ze het weer opnieuw hebben moeten doen. Het geraamte zal nog met dikkere balken stevig worden gemaakt, ik ben benieuwd.

Ik hoop dat ik zo nog even op een andere computer wat foto's bij het bericht kan plaatsen. Ik moet namelijk plaats maken, want ze willen computerles geven op deze computer.

  • 26 Januari 2009 - 15:39

    Karin Ellen:

    Hebben ze daar ook zulke fruit-shakes als in Vietnam??

    groetjes karin

  • 26 Januari 2009 - 16:01

    Roos:

    Jee.. wat raar om te horen dat ze je daar echt als meerdere zien. Thuis wordt er juist altijd ingestampt dat iedereen gelijk is... Wel apartjes, haha.
    Fijn te horen dat je een douche hebt ontdekt! Zeer effectief, en vooral ont-zet-tend fijn! :D

    Mijn stage is ook bekend: de eerste vijf weken bij Gemeente Deventer, en de laatste vijf weken vermoedelijk bij Zwolle. (nog even de vraag of ze me willen hebben, maar volgens m'n stagebegeleider was dat no problem!)

    Leuk om sms te krijgen! Haha, stond echt zo te kijken van.. HUH??? Wat is dit????

    Kusssss

  • 26 Januari 2009 - 16:39

    Leon En Ilona:

    Hé K.,
    Leuk om te lezen hoor al die updates! Hoe warm is het daar nou eigenlijk? Loop je echt te zweten of is het nog wel uit te houden? Een zwembad is dan gelukkig wel een uitkomst, hopelijk blijf je genoeg vrije tijd houden om daar heerlijk af te koelen (en schoon te poetsen, haha!)
    Again: geniet van alles!

  • 26 Januari 2009 - 16:51

    Marion:

    hey karin wat fijn dat je het naar je zin hebt!!!super zeg!!!doe je best en we blijven je volgen hoor!!!groetjes van josch marion en sigrid!!

  • 26 Januari 2009 - 23:48

    Frosien:

    Hoi Karin!
    Leuk zeg, deze site van jou. Kreeg net vandaag van m'n vader de link en ben me eens flink op de hoogte gaan stellen van de avonturen van m'n nichtje in Ghana. Klinkt allemaal goed; vooral het 'douche in de emmer' verhaal vond ik erg grappig :-) Toch zal een zwembad met douche wel effectiever zijn.
    Groetjes van hier!

  • 27 Januari 2009 - 07:15

    Fancy:

    Heej Karin..

    Leuk, je berichtjes iedere keer!! Klinkt toch wel goed, een zwembad.. Ben je vast ook lekker bruin voor de bruiloft?
    Ik hoop dat de speeltuin een groot succes wordt!
    Veel succes met alles!

    Liefs..

  • 27 Januari 2009 - 10:57

    Patricia:

    Ik lees je berichtjes ook mee! Wou toch even wat laten horen...
    Hartstikke leuk om te lezen wat voor grote verschillen er kunnen zijn.
    Veel succes met alles wat je moet doen daar en geniet van alle nieuwe indrukken.

    Groet Patricia

  • 27 Januari 2009 - 13:22

    Emmianna:

    hoi karin,eindelijk eens een berichtje van mij.ben namelijk zie geweest en niet te zuinig ook,het was wel griep maar het lijkt wel of ik het van jaren in 1keer had,ik heb namelijk nooit griep vandaar.het is op het werk niet zo druk,vind ik wel jammer,ik hou niet van deze rustige tijd,maar dat zal wel weer anders worden hoop ik. het is mooi dat je je daar vermaakt,en de mensen op zo,n manier kunt helpen.ja het is natuurlijk een andere cultuur als wij kennen.nou meid dat was het schrijven uit vorchten,pas goed op je zelf,en geniet er ook van.groetjes emmianna.

  • 28 Januari 2009 - 07:27

    Frederieke:

    Vandaag vrij. De oude bank aan de weg gezet; morgen krijgen we de nieuwe. Journaal gekeken (krijg je nog iets van het -wereld-nieuws mee?) met een ontbijtje erbij. Computer aangezet en dan je leuke verhalen lezen.
    Blijft leuk, dus blijven schrijven!!

    Succes met het werk, ben benieuwd!

    Liefs, Fred (en Niels)

  • 28 Januari 2009 - 08:36

    Kim:

    Wat een andere wereld zeg. En ik maar denken dat ze in Thailand onderdanig waren... Krijg je er geen kriebels van? Ik vind het echt zo gaaf om te lezen allemaal! Heel veel succes!

    Kus Kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Karin

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 73486

Voorgaande reizen:

03 Januari 2010 - 02 April 2010

Nepal, het dak van de wereld

16 Januari 2009 - 16 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: