De moskee - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Karin Riezebosch-Palland - WaarBenJij.nu De moskee - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Karin Riezebosch-Palland - WaarBenJij.nu

De moskee

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karin

30 Januari 2009 | Ghana, Tamale

Eindelijk is het mij gelukt om een paar foto's te plaatsen, ben niet zo handig ermee, maar met wat hulp van anderen lukt het wel.

Iedere nacht wordt ik om kwart voor vier wakker door alle moskeen die dan beginnen te jengelen. Er hangen namelijk flinke luidsprekers aan de moskee, waardoor iemand dan de mensen roept om naar de moskee te komen. Het wordt rond vier uur bijna licht en dan worden de mensen alvast gewaarschuwd, zodat ze om vijf uur in de moskee zijn om te bidden. Dit doen ze vijf keer op een dag. De moskee aan het eind van de straat maakt het echt heel bont, die heeft de speakers wel zo hard staan dat je echt rechtop in bed zit. Laat ik nu net mijn oordoppen zijn vergeten. Nou, volgens mij als ik die dingen in doe wordt ik er nog wakker van, maar goed. Misschien dat ik de speakers er een keertje eraf ga halen samen met een andere vrijwilliger die in de buurt woont, hahaha.....Het grootste gedeelte van de bevolking in Noord Ghana is overigens moslim, maar er zijn ook best veel christenen hier.

Afgelopen week viel op een avond de stroom uit. Ik zat net aan een bord met gebakken bananen en toen was het aarde donker. Iedereen in huis was in rep en roer, want ze konden de zaklamp en kaarsen niet vinden. Grandma zat wat te foeteren op de kinderen en het duurde maar, dus ik dacht ik weet mijn kamer wel te vinden in het donker en daar licht mijn hoofdlamp. Echt een idioot ding, maar wel onwijs handig. Voor grandma had ik nog een cadeautje liggen waar kaarsjes in zaten. Dus deze heb ik toen maar gegeven, kon het gelijk gebruikt worden dacht ik. Maar dat feest ging niet door, want ze vond de kaarsjes veel te mooi om aan te steken ofzo. Het is in de kast gezet en daar staat het nog steeds. Toen ik naar de wc ging met nog steeds mijn hoofdlamp op zag ik ineens iets wegschieten. En ja hoor dat was een kakkerlak, nog geen een gezien, maar als er geen licht is dan zijn ze er ineens wel.

De eerste werkweek zit erop. Weet nog niet echt wat ik moet denken van het project. Het is echt wel leuk, maar we moeten nog heel erg uitzoeken op welk niveau iedereen zit. Jammer genoeg zat er geen vrijwilliger meer op het project, want anders kon die ons een beetje inwerken. We moeten dus alles een beetje uitzoeken, maar ze vinden het echt geweldig dat we er zijn. En als we vragen waar ze gebleven zijn hebben ze zoiets van begin maar ergens alles wat jullie doen is goed. Het is echt een zooitje ongeregeld, er komen heel wat kinderen met de vrouwen mee, de een geeft het kind nog de borst en de ander moet het kind nog wat rijst geven of ze moeten zelf nog eten. Op tijd komen is ook echt moeilijk en ze hebben de meest grappige redenen om niet te komen. Vorige week was het zelfs zo dat ze niet kwamen, omdat het te koud zou zijn, wat een giller.

Gister ben ik weer naar djembe les geweest met een aantal vrijwilligers, echt leuk. We proberen dat erin te houden en iedere donderdagmiddag heen te gaan.

Het eten valt mij nog niet echt tegen. Ik heb het best luxe, want ze koken echt apart voor mij. Dus ik eet niet iedere avond rijst, fufu of tizet. Wel krijg ik bijna iedere avond hetzelfde sausje bij het eten, maar goed dat is best lekker. Ik mis de groente wel, maar daar doen ze niet echt aan. Verder probeer ik wel iedere dag iets van fruit binnen te krijgen. Ook neem ik trouw iedere dag een vitamine pil en euchina force (schrijf je dat zo?), want dat ben je echt nodig.

  • 30 Januari 2009 - 15:03

    Roos En De Rest:

    Heeeee grote zus!!

    Wat leuk om de foto's te zien!! Zie dat je zelf al fufu hebt gemaakt?
    En de speeltoestellen zien er ook super uit.. Oeh.. en zelfs Linkin Park is hip daar?? (zie de trui van die kerel bij dat vleeskraampje, hhaha.. Ziet er lekker uit trouwens...(H))
    Nu alleen nog even zorgen dat ze daadwerkelijk geplaatst worden, en dan zit dat ook allemaal snor!

    Hier alles z'n gangetje hoor! We bellen vast snel, dus dan compleet verslag! ;)

    Liefs,
    Ons

  • 30 Januari 2009 - 17:15

    Arno, Elize En Logan:

    Hey Buurvrouw,

    Net effe de foto's bekeken, leuk zo midden in de rimboe met de tam-tam
    Staat grandma ook op één van de foto's, want ik ben wel erg benieuwd hoe zij eruit ziet.
    Hier gaat alles zo zijn gangetje.Logan is alweer 3 maanden oud en heeft zijn benen ontdekt.Hij is flink aan het trappelen en heeft dan een brede lach op zijn gezicht.Volgende week gaan we voor het eerst naar babyzwemmen, lijkt me ook wel lachen.

    Groetjes uit de Sportlaan(Holland)


  • 31 Januari 2009 - 19:54

    Herrie:

    ik merk dat je goed met je gaat.maar als ik de foto`s bekijk moet ik je wel wat haccp papieren toe sturen wand dit kan echt niet.

    we missen je

  • 31 Januari 2009 - 20:50

    Hans En Elly:

    Hoi Karin,

    Erg leuk om je foto's te zien. Wat een ander leven en gewoonten of niet.
    Zeg hou je haaks nu daar hé!!

    Groeten van ons,
    Hans en Elly.

  • 01 Februari 2009 - 12:37

    Gerhalda:

    Hoi Karin,

    Fijn dat je het daar zo naar je zin hebt!

    Leuk om je belevenissen te lezen.

    Groetjes Gerhalda

  • 01 Februari 2009 - 19:37

    Henk En Anie:

    Hoi Karin,

    Leuk om je foto,s te zien en je verhalen te lezen. Wat een andere wereld he?
    Het ga je goed.
    Groeten uit de Horst

  • 01 Februari 2009 - 19:52

    Barry En Stefanie:

    Lieve Karin,

    Wat leuk dat er nu foto's op de site staan!Zo krijgen we met elkaar een beeld van wat je daar allemaal ziet, we vinden het erg bijzonder om te zien. Maar het blijft maf dat je helemaal daar zit. Je kunt op de foto's, aan je gezicht zien dat je het naar je zin hebt, helemaal leuk!
    Die speeltuin komt vast ook helemaal goed, ze kunnen straks lekker glijden.
    Nou succes weer, en we kijken weer uit naar je volgende bericht.

    Liefs uit een koud Hasselt,
    Barry en Stefanie

  • 03 Februari 2009 - 09:24

    Christien Zwemles:

    hoi karin,
    het klinkt geweldig wat je mee maakt en je foto's zijn ook mooi
    vooral die van de dame met kind, schaal op hoofd en tafel. je zal het maar allemaal moeten dragen. over kou gesproken hier is het pas echt koud, brr. fijn dat het zo goed is gelukt met de speeltoestellen. de kindertjes zijn vast heel blij. geniet van je avontuur liefs.

  • 03 Februari 2009 - 10:49

    Saskia:

    Hoi hoi,

    Zo ben je er in ieder geval wel elke dag op tijd uit!! Haha. Maar leuk is anders, kan ik me zo voorstellen.
    Succes!

    Groetjes Saskia

  • 03 Februari 2009 - 20:52

    Frosien:

    Oh nee, die moskee-morgen-gebeden!! Brengen allemaal herinneringen terug. Enne, oordoppen helpen niet hoor ... :-)
    En kakkerlakken! Geniet ervan.
    Je schrijft erg leuke brieven, ik blijf lekker lezen. Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Karin

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 73485

Voorgaande reizen:

03 Januari 2010 - 02 April 2010

Nepal, het dak van de wereld

16 Januari 2009 - 16 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: