Slecht bericht van thuis...... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Karin Riezebosch-Palland - WaarBenJij.nu Slecht bericht van thuis...... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Karin Riezebosch-Palland - WaarBenJij.nu

Slecht bericht van thuis......

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karin

03 Februari 2009 | Ghana, Tamale

Afgelopen week heb ik behoorlijk in spanning gezeten. Ik ben in Ghana, maar mijn gedachten zijn heel erg in Nederland. Heel veel dingen zijn dan ook echt langs mij heen gegaan. Vorige week maandag heeft mijn moeder een darmonderzoek gehad en dat zag er gelijk al niet goed uit. Na een week te hebben gewacht, blijkt het een redelijke agressieve vorm van kanker te zijn dat in de darmen zit. Verder hebben ze ook iets gezien op de lever, maar van de week zullen er meer onderzoeken volgen om duidelijk te maken hoe het ervoor staat. En hoe ze het gaan behandelen. Zo'n bericht komt natuurlijk enorm hard aan en vooral nu ik zover weg ben van iedereen die mij lief is. Het liefst zou ik even langs willen gaan, maar dat gaat niet. Gelukkig zijn alle mensen om mij heen hier in Ghana echt super aardig en kan echt flink mijn hart luchten. Het is alleen erg moeilijk uit te leggen aan mijn gastgezin, in het Nederlands is het al moeilijk laat staan in het Engels.

De hele nacht heb ik lopen piekeren en niet geslapen, maar ben vandaag toch gewoon naar mijn project gegaan. Op het moment is het echt nog afwachten en probeer ik hier echt het beste ervan te maken. Het was best heel erg leuk vandaag. We hebben besloten om ons op één project te storten om zo meer inzicht te krijgen wat de gehandicapten nu eigenlijk voor een spullen maken en hun handeltjes wat meer te stimuleren/promoten. En het klinkt heel stom maar twee uurtjes Engelse les of wiskunde geven aan het niveau van deze mensen is echt heel vermoeiend.

Mamoede heeft leren slippers gemaakt voor mij, dus die ga ik flink promoten onder de vrijwilligers hier. Deze man maakt nog niet zo lang slippers, was voorheen boer, maar door een ongeluk op het bedrijf heeft hij zijn been kwijt geraakt. Hij kan heel erg slecht Engels, dus er was al een behoorlijk misverstand over de slippers. Ik had aangegeven dat ik ze mooi vond en ben toen na de les met hem meegegaan naar de plek waar een paar jongens hem leren slippers maken. Omdat ik met Mamoede slecht kan communiceren gaven de jongens aan dat ze de volgende dag al klaar zouden zijn. Ik ging er helemaal vanuit dat Mamoede ze ging maken, maar dat is dus helemaal verkeerd begrepen ofzo. De jongens wilde het geld hebben, maar Mamoede eigenlijk ook, dus er was vrijdag een beste ruzie over en heb van geen van beide de slippers gekocht. Ik wil natuurlijk alleen Mamoede steunen met zijn werkzaamheden. Uiteindelijk heb ik nu toch slippers van Mamoede daar kwam hij vandaag zelf mee aanzetten zonder dat ik verdere navraag voor had gedaan, want ik had zoiets van hij komt er wel op terug. Ik ga er vanuit dat hij ze heeft gemaakt, maar zal mij ook niets verbazen als hij toch een gedeelte aan de jongens moet afstaan. Heb er wel heel duidelijk naar gevraagd, maar kreeg een vaag antwoord, dus dacht van laat maar. Mamoede die straalde helemaal toen ik de slippers aan had en was best trots.

Afgelopen weekend heerlijk in het zwembad geweest. Helemaal verheugd op een douche om mijn haar te wassen, maar helaas was er geen water. Wel in het zwembad hoor, anders is het zo lastig zwemmen. Maar de waterleiding van de douches en wc's deden het niet. Dat was flink balen, dus moest ik weer thuis op de kop in de emmer. Ook daar worden we handig in, hahaha......

Het is hier overigens echt heel heet op het moment. Volgens mij boven de 40 graden, het zweet gutst van alle kanten naar beneden, heel fijn. Nu begrijp ik dat de Ghanezen het vorige week koud vonden en sommigen thuis bleven van het werk, want het is een heel verschil.

Aankomende vrijdag gaan we een lang weekend met z'n twaalfen naar Mole National Park om olifanten te spotten. Kijk er echt naar uit, zo gaat de week ook snel voorbij. Want het is weer wachten op maandag voor meer nieuws vanuit Nederland.

  • 03 Februari 2009 - 15:03

    Elselien:

    Hoi Karin!

    Heel veel sterkte vanaf daar en probeer er ondanks alles een mooie tijd van te maken :-)
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal!

    Liefs, Elselien

  • 03 Februari 2009 - 15:07

    Annemarieke:

    Goh meisje,
    wat zul je een dubbel gevoel hebben...
    Strekte vanaf deze kant en probeer toch van je avontuur te genieten he?
    Lees met plezier je belevenissen!
    Groetjes Annemarieke

  • 03 Februari 2009 - 15:12

    Wanda:

    Heej Karin!

    Wat een rotnieuws zeg! Sterkte! Ik begrijp dat je het liefst even bij je moeder wilt zijn!
    Suc6 met alles!

    Groetjes wanda

  • 03 Februari 2009 - 15:15

    Saskia:

    He Karin,

    Heel veel sterkte nu de afstand tussen jou en jouw moeder zo groot is.
    Maak er het beste van, weet zeker dat je dat kan!!!!

    Knuffels van mij

  • 03 Februari 2009 - 15:32

    Arie En Gerda:

    Hey Karin!

    We wensen je heel veel sterkte nu je alleen op afstand kunt meeleven. 'k Weet zeker dat je moeder voelt dat je hart bij haar is!!!
    We bidden voor julie allemaal!

    Liefs,
    Gerda

  • 03 Februari 2009 - 15:44

    Paulien:

    He Karin,

    Wat vervelend zeg dat slechte nieuws!! Hoop dat alles goedkomt...
    Groetjes Paulien

  • 03 Februari 2009 - 15:45

    Hennie:

    He Karin wat naar, voor jou zo op afstand dit te horen en voor je moeder die dit bericht heeft gekregen. Blijf bij jezelf en wat je het liefste doet! Er is geen niet kunnen in derg situaties vlgs mij.Sterkte ook van Dirk. Hennie

  • 03 Februari 2009 - 17:06

    Léon En Ilona:

    Hey schoonzus!
    Via via blijven wij zo veel mogelijk op de hoogte en we leven erg mee met jou en je familie. Ik snap dat je op sommige momenten het liefst hier bent, maar ik vind het ook erg knap van je dat je doorzet. Als we op wat voor manier dan ook wat voor jou kunnen doen, laat het weten! Hoe je haaks en pas goed op jezelf. Jouw verhalen blijven geweldig om te lezen, ik hoop dat je ervan kunt blijven genieten. Tae care!

  • 03 Februari 2009 - 17:23

    Marielle:

    Hoi Karin, sterkte in de komende periode - ook voor de rest van de familie! ik hoop dat je ondanks het nieuws, toch kan genieten. Wij genieten wel van je verhalen en hopen dat je deze dan ook op de website blijft zetten!

    Succes! Groetjes Marielle

  • 03 Februari 2009 - 17:23

    Suzan:

    he meisje

    we hebben gisteren de hele dag aan jullie gedacht en gehoopt ook
    echt kl#te is dit
    hou vol en probeer er toch van te genieten
    heel veel sterkte
    en een dikke knuffel
    erik en suzan

  • 03 Februari 2009 - 17:33

    Gerjanne:

    Lieve Karin,
    Wat een vervelend bericht zeg! Heel veel sterkte voor jou en je familie. Wat naar dat je nu zo ver weg zit.
    Liefs, Gerjanne

  • 03 Februari 2009 - 18:08

    Corina:

    Hey Karin,

    sterkte in de komende periode!!ook voor de rest van de familie.

    het lijkt me inderdaad erg moelijk om zo ver weg te zitten

    groetjes

    corina

  • 03 Februari 2009 - 18:52

    Mischa:

    he Karin,
    Das geen leuk nieuws, en al helemaal niet op zo'n afstand. Veel sterkte daar, en ook voor je moeder en de rest van de familie.
    Ik hoop dat je alsnog een beetje van je avontuur genieten en ik blijf je verhalen lezen.
    Veel succes met alles.
    Veel liefs, mischa

  • 03 Februari 2009 - 19:44

    Nicole:

    Hay Karin,

    Wat ontzettend moeilijk moet dit nu voor je zijn, aan de ene kant een hele bijzondere ervaring in afrika, aan de andere kant wil je nu niets liever dan bij je familie zijn...

    Heel erg veel sterkte, ook aan je familie!

    Groetjes Nicole ter Morsche

  • 03 Februari 2009 - 19:45

    Nicole Knevel:

    Hoi, Karin.

    Heel veel sterkte gewenst. Probeer er wat van te maken .

    Groetjes van : Nicole

  • 03 Februari 2009 - 20:26

    Frosien:

    Hoi Karin,
    Nou tjonge, wat zit je dan ineens een eind weg he?! 'k Kan er helaas over meepraten. Sterkte in alles en fijn dat je daar ook aardige mensen om je heen hebt.

  • 03 Februari 2009 - 21:07

    Henry & Hennita:

    Lieve Karin,

    Heel erg veel sterkte gewenst met dit nieuws. We denken en jou en aan je familie.

    Liefs Henry en Hennita

    Ps. namens ons allebei heel erg bedankt voor je lieve berichtje op hyves.

  • 03 Februari 2009 - 21:51

    Mamma:

    Fijn, dat ik je net even aan de telefoon heb gehad! De afstand tussen ons kan dan wel ver zijn, maar zo voelt dat niet hoor. Pappa heeft mij net de dikke knuffel gegeven die jij vanmorgen via de sms hebt gestuurd (wat is ie traag hè?). Een hele geruststelling dat je daar goed wordt opgevangen en je verhaal kwijt kunt. Lieverd, we houden van je en zijn trots op je!
    Dikke knuffel terug

  • 04 Februari 2009 - 07:19

    Helga Van Hasselt:

    Hoi Karin,

    ik volg je verhalen vol verbazing. Ik vind het zo knap dat je dit doet! Heel erg van het nieuws van jouw moeder, dat dit nu net moet gebeuren nu je voor het goede doel in Ghana zit. Ik wens je héél veel sterkte en ik lees je verhalen met veel plezier!
    Liefs Helga

  • 04 Februari 2009 - 07:46

    Fancy:

    Heej Karin..

    Tjee, dat is vervelend nieuws.. Laten we hopen dat het allemaal goed komt.. Heel erg begrijpelijk dat je nu ff terug wilt.. Maar als ik de krabbel van je moeder zo lees, dan knap je daar toch weer heel erg van op.. Dat geeft je toch weer kracht om door te gaan.. Heel veel succes.. En probeer toch te genieten van de dingen daar..

    Liefs, Fancy

  • 04 Februari 2009 - 08:28

    Jenneke :

    Heej Karin

    Wat een nieuws zeg....en dat op zo'n afstand.

    Heel veel sterkte...en succes daar!!

    gr Jenneke

  • 04 Februari 2009 - 12:32

    Harmen En Jenny:

    Lieve Karin,

    Heel veel sterkte gewenst voor jullie allemaal. Ik kan me aansluiten bij al die andere berichten. Het valt niet mee. We hopen en bidden voor jullie.
    Hopelijk kun je toch genieten van al je bezigheden in Ghana.

    Liefs,
    Harmen en Jenny

  • 04 Februari 2009 - 12:59

    Roos En De Rest:

    He lieve grote zus!

    Zie dat je al ontzettend veel reacties hebt gekregen! :)
    Fijn hoor! Je houdt je wel haaks daar he?!!
    We hebben mama helemaal fijn geknuffeld namens jou, dus dat zit allemaal wel snor! :D

    We zitten hier met z'n 3en in de keuken (es,lotte en ik) vet gezellig aan het doen. Volgens Lotte heb ik scheitmuziek op staan (the kooks..) maar daar ben ik het niet helemaal mee eens..!!! :|
    Beetje bezig met school dingen, want dat moet ook gebeuren! Morgen een HER, dus we laten ze daar in Deventer even een poepie ruiken! :)

    Meid, dikke vette knuffel van ons drie. En ik denk dat pa en ma je er ook wel eentje willen geven, dus bij deze! :P

    Liefsliefs!!(L)

  • 04 Februari 2009 - 16:34

    Patricia:

    Hoi Karin,

    Wat een erg nieuws! Wat moeilijk als je dan zo ver weg bent. Ik hoop dat je nog een beetje kunt genieten van Mole. Heel veel sterkte.

    Groetjes Patricia
    Vrijwillig Wereldwijd

  • 04 Februari 2009 - 19:08

    Andrea, Sascha & Noa:

    Heel veel sterkte de komende tijd! Ook voor je familie...
    Nog veel succes daar, we hopen dat je er ondanks alles toch nog van kunt genieten!

    Groetjes Sascha, Andrea & Noa

  • 05 Februari 2009 - 07:53

    Yvonne En Mary:

    Hoi Karin,

    Allereerst natuurlijk heel veel sterkte met je moeder.

    Maar ook leuk nieuws, ik heb aan Habiba doorgegeven( directeur Ghana van Kidz Active), dat je de speeltuin mag/kan openen, dus dat wordt een leuk klein feestje.
    Je mag er dan ook wel super trots op zijn, wij danken jou en je donateurs uiteraard,namens de kindertjes van Malshegu.

    Groetjes en nog veel plezier, Yvonne,

    ook namens Mary groetjes.

  • 05 Februari 2009 - 11:40

    Fred:

    Als je ziet dat ik al met je mee kan janken als je een mooi bedrag bij elkaar heb verzameld, kun je je waarschijnlijk ook wel indenken hoe ik erbij zit bij het lezen dit bericht. Mama had me al op de hoogte gehouden, maar het blijft heftig!
    Vind het super wat je doet, en helemaal als nu al resultaat ziet en al die blije kinderen in de speeltuin. Geweldig!
    Hou vol en tot horens,

    Kus

  • 05 Februari 2009 - 13:01

    Germa:

    Hey stoere nicht,

    Je bovenstaande verhaaltje net even gelezen....Wat een totaal andere wereld lijkt het daar. Wij staan er vaak niet bij stil en vinden het normaal als we de kraan open doen dat er water uit komt.
    Deze week veel aan jou, je ouders en zussen gedacht. Wat naar voor je dat je nu net zo ver weg zit. Ik hoop voor je dat je mensen om je heen hebt die jou (proberen te)begrijpen en bij wie je jezelf kan zijn.

    Heel veel energie, creativiteit en sterkte toegewenst.
    liefs germa

  • 05 Februari 2009 - 19:19

    Mama En Roos:

    WAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!

    DE SPEELTUIN IS IN GEBRUIK!!!

    Wat zijn wij TROTS op jou zeg! Hihi, wij willen ook wel een poosje spelevaren daar.. Alleen zijn we er nog niet zo zeker van of het dak wel zo'n stabiele bedoeling is.. ;):P

    Gaaf joh! En denk eraan:

    Jij maakt nu 'het' verschil!

    Dikke liefs,
    ook van pa, lot en es!

  • 06 Februari 2009 - 09:59

    Diane:

    Hoi Karin,

    jetje, wat vervelend om te lezen, wat er is gebeurd. Ik wens je en jouw familie heel veel sterkte.
    Ik las net de knuffel van jouw moeder... heel emotionell....
    Je ouders steunden je te begin van/met jouw plannen en zijn nu helemaal trots op jou!
    Daarom, probeer de tijd in Ghana te genieten....

    In afwachting op volgende berichten...

    groetjes Diane


  • 06 Februari 2009 - 19:34

    Harmke En Erik:

    lieve Karin,

    Zo is afstand toch heel erg lastig. Je wilt natuurlijk niets liever dan naar je moeder toe....
    We denken aan jullie allemaal, want dit is toch wel erg spannend wat dit gaat worden. Heel veel sterkte toegewenst! Probeer toch te genieten in Ghana, hoe lastig dat ook voor je zal zijn.
    Het is erg leuk om je verhalen te lezen. Ik kan er erg van genieten.
    liefs Harmke


  • 07 Februari 2009 - 17:29

    Sabine:

    he kaatje
    wat heb je leuke foto's erop staan, echt super!!!
    wij zijn je man aan het lastig vallen / vermaken hihihi. Ik zie je nieuwe verhalen tegemoed

    veel liefs ons

    Wij denken ook met je jouw en jouw fam mee in de thuissituatie!!!

  • 07 Februari 2009 - 20:09

    Karin Ellen:

    Och meis, wat een vervelend nieuws!!!!!
    Onwijs veel sterkte.
    En ik hoop dat het nieuws a.s. maandag toch wat gunstiger is.

    liefs karin

  • 09 Februari 2009 - 21:26

    Roy En Gerijke:

    Hey lieve stoere nicht,

    een heftig verhaal is het wel. Wat een emotie zal er ook bij je los komen. Gelukkig mag je je sterken in de wetenschap dat er een hele grote familie voor jou en natuurlijk je ouders en zussen klaar staat en ook dat je het geloof mag hebben in God. Ik (Gerijke) ben in elk geval supertrots op jou, het is een fantastisch project en moet je kijken wat je nu al hebt bereikt.

    We wensen je nog een mooie en bijzondere tijd toe en hopen nog een aantal leuke verhalen van je te lezen!

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Karin

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 73476

Voorgaande reizen:

03 Januari 2010 - 02 April 2010

Nepal, het dak van de wereld

16 Januari 2009 - 16 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: